
Palit Microsystems, który jest właścicielem firm Galax, Gainward i KFA2, podobno pracuje nad gamą kart graficznych GeForce RTX z serii 30, które są wyposażone w ograniczniki wydobycia kryptowalut, które poważnie pogarszają finansową opłacalność używania kart do wydobywania. W zeszłym tygodniu dowiedzieliśmy się, że Palit przygotowuje karty graficzne GeForce RTX 3070 i 3080 z ograniczonym hash rate (LHR), a w tym tygodniu VideoCardz poinformował, że karty GeForce RTX 3060/3060 Ti LHR są również w drodze od Galax.
Nowe karty Galax GeForce RTX 3060/3060 Ti For Gamers będą oparte na procesorach graficznych Nvidia LHR GA106 i GA104 z nowymi identyfikatorami i sparowane z odpowiednim firmware, według VideoCardz, które powołało się na Galax jako swoje źródło, jednak karty nie są obecnie wymienione na stronie sprzedawcy.
GeForce RTX 3060 z serii FG firmy Palit będzie wyposażony w 12 GB pamięci GDDR6 z interfejsem 192-bitowym, natomiast GeForce RTX 3060 Ti będzie posiadał 8 GB pamięci GDDR6 z interfejsem 256-bitowym. Oba układy będą wyposażone w niestandardowe systemy chłodzenia z potrójnymi wentylatorami, ale ich częstotliwość taktowania będzie zgodna z zaleceniami Nvidii: do 1777 MHz w przypadku RTX 3060 i do 1665 MHz w przypadku RTX 3060 Ti.
Nieoficjalne doniesienia twierdzą, że Nvidia po cichu walcuje swoje istniejące procesory graficzne z ogranicznikami kryptominingu, które są możliwe dzięki połączeniu nowego identyfikatora GPU, firmware’u i sterownika. W szczególności oczekuje się, że linia kart graficznych Nvidii z limitem kryptowalutowym będzie obejmować zarówno istniejące, jak i nowe modele, takie jak:
-RTX 3090 (GA102-302),
-RTX 3080 Ti (GA102-225),
-RTX 3080 (GA102-202),
-RTX 3070 Ti (GA104-400),
-RTX 3070 (GA104-302),
-RTX 3060 Ti (GA104-200),
-RTX 3060 (GA106-302)
-GeForce RTX 3050/3050 Ti.
Istnieje dobry powód, dla którego Nvidia i jej partnerzy w dziedzinie kart graficznych chcą podobno uniemożliwić wykorzystanie procesorów graficznych GeForce, jednych z najlepszych kart graficznych do gier, do wydobywania kryptowalut. „Górnictwo” w oczywisty sposób wykorzystuje GPU przy około 100% obciążeniu 24/7, co jest czymś, do czego układ dla komputera klienckiego nie jest przeznaczony. W rezultacie, wskaźniki awaryjności z powodu górnictwa są prawie gwarantowane, aby rosnąć.
Biorąc pod uwagę, że Nvidia kontroluje ponad 80% rynku kart graficznych dla desktopów, sprzedając około 9 milionów GPU na kwartał, wzrost awaryjności wyraźnie uderzyłby w firmę i jej partnerów. Zaledwie 1% z 9 000 000 to 90 000 przypadków RMA, a producenci kart graficznych (i być może sama Nvidia) mogą nie być gotowi na terminowe rozpatrywanie ogromnej liczby spraw RMA. Mimo to do tej pory oficjalnie zapowiedziano bardzo niewiele kart graficznych GeForce RTX LHR.