
PlayStation 5 ma jeden z najmniejszych rozmiarów pamięci masowej spośród wszystkich konsol w ciągu ostatniej dekady, ale nie jest tak źle, jak się wydaje. Sony podobno stosuje specjalistyczną technologię kompresji danych, która może zmniejszyć rozmiary plików z grami nawet o 60%. To z nawiązką zrekompensowałoby 825GB pamięci masowej na konsoli.
Twisted Voxel donosi, że gra survivalowa Subnautica ma zaledwie 5GB rozmiaru pliku na PS5. Porównaj to z 14GB na PlayStation 4, a zaoszczędzisz ponad 60% przestrzeni dyskowej.
TechRadar donosi, że Control: Ultimate Edition również korzysta w znacznym stopniu z technologii kompresji Sony, osiągając rozmiar zaledwie 25,79 GB na PS5 w porównaniu do 42,5 GB na Xbox Series X. To oznacza zmniejszenie rozmiaru pliku o 39%.
Wiele jeszcze nie wiadomo na temat technologii kompresji Sony, wszystko co wiemy w tym momencie to nazwa technologii Sony, tak zwany „Kraken”. Nie wiemy, czy wszystkie gry na PS5 będą obsługiwane, czy też gry będą musiały być zoptymalizowane pod kątem tej technologii kompresji. Kraken może również obsługiwać gry na PS4 i starsze, ale w tym momencie snujemy tylko domysły.
Tradycyjnie, technologie kompresji nigdy nie wymagały od twórców gier optymalizacji pod kątem kompresji, więc technicznie rzecz biorąc, wszystkie gry uruchamiane na wbudowanym dysku SSD PS5 powinny obsługiwać Krakena.
Miejmy nadzieję, że kompresja Kraken w PS5 zostanie rozszerzona na drugie gniazdo M.2 SSD konsoli, gdy Sony je odblokuje. Moglibyśmy również zobaczyć Krakena na zewnętrznych dyskach USB, ale to może być zbyt wygórowane życzenie.
Wspaniale jest widzieć tak ogromny postęp w technologii kompresji w erze, w której gry podwajają swój rozmiar co trzy lub cztery lata. Miejmy nadzieję, że oznacza to, że ludzie mogą aktualizować swoją pamięć masową nieco rzadziej i zachować więcej gier na swoich systemach.